Proč vaše tango nevypadá dobře nehledě na usilovný trénink

Veronika Toumanova, překlad z angličtiny Igor Sitchuk, Lída Janská, původní text je tady


Jednou během hodiny jedna žákyně se mně zeptala: "Jak tancovat krásně?" a to mne zarazilo. V tento okamžik pro mne by bylo jednodušší vysvětlit, jak se stát šťastnou nebo v čem je smysl života. Krása v tanci je pojem natolik složitý a mnohovrstevný, že se nemůže dát do několika vět. Ale přeci jen - jak se naučit tancovat krásně? A co znamená "krásně"?

Lidské vnímaní krásy je univerzální a zároveň vysoce subjektivní. Z jedné strany vědci zjistili, že podvědomě vnímáme některé vizuální a zvukové obrazce jako "krásné". Vypadá to, že přicházíme do světa z nějakým vnitřním "radarem", naladěným na signály krásy. Průzkum ukazuje, že příjemné estetické pocity jsou vyvolávané takovými obrazci, které potkáte v samotných principech vesmíru, třeba zlatý řez, takže naše emocionální reakce na krásu je reakcí na nějakou fundamentální PRAVDU naší existence. Z druhé strany estetické pojetí jednoho člověka může se značně lišit od pojetí toho druhého. Nevíme, proč stejné umělecké dílo vyvolává u lidí tak rozdílné reakce, ale víme, že vkus ke krásným předmětům a jevům se formuje pod vlivem zkušenosti, vzdělání a osobnostních rysů. Proto se vám občas nelíbí tanečník nebo tanečnice, kterou zbožňuje vaše okolí.

Můžete se hádat o kráse do chrapotu a stejně každý zůstane při svém. Proč tomu tak je? Asi protože krása není něco na co myslíme, ale něco, co cítíme. Jak ukazují vědecké průzkumy, pro nás krásné věci jsou ty, co rezonují s naším nejhlubším pocitem sebeuvědomění. Vnímaní krásy se mění s věkem v závislosti na tom, co děláme. Abychom si všimli nějakého jevu jako krásného, uvnitř nás musí vzniknout emocionální posun. Nemůžete přinutit sebe oblíbit něco jednoduchým vyslovením "Tohle musí být krásné, vždyť každý to říká", ale časem se to může stát. V prvním ročníku studia určitá tangová hudba se vám může zdát nudná a absurdní, a teď ji cítíte jako dojemnou. Jiný příklad: moderní tanec může vypadat jako cizí a nepochopitelný, ale čím víc se na něj díváte a studujete ho, tím větší emocionální odezvu cítíte, až nakonec některé choreografie přímo se dotknou vašeho "nervu krásy".

Kontext, díky kterému obdivujeme něco, je definován souhrnem preferencí specifického auditoria v daný okamžik času. To, co se nám líbilo před deseti lety, teď nás už nebaví. Tango se mění, a s ním se mění naše představy o jeho kráse na kolektivní úrovní. V každý konkrétní moment máme k dispozici standardy krásy, podle kterých hodnotíme veškeré projevy v dané oblasti. Bez takových standardů bychom nemohli provádět soutěže nebo dokonce i učit lidi tancovat. Tyto kolektivní preference jako by říkají nováčkovi: "V této oblasti máme rádi tohle. Měj rád i ty."

Jako obvykle, tango je zvláštní případ. Je to jeden z nemnohých tanců, ve kterém pocit je mnohém důležitější, než to, jak tanec vypadá. Nemusíte tančit krásně, abyste zachovali o sobě dobrý dojem. Zní to paradoxně, pokud mluvím o tanci, ale nezapomínejte, že tango se podobá rozhovoru. Můžete mít spoustu zajímavých informací, můžete vlastnit schopnost navázat velmi osobní a jemné propojení v páru, dobře vnímat hudbu, mít skvělý smysl pro humor. rychle reagovat i pozorně poslouchat. A K TOMU ještě oblékat to všechno do elegantní formy. Tančit krásně je umění, je to něco, co musíte cvičit, stejně jako cvičíte rétoriku pro veřejné proslovy. Zpravidla pouze profesionální tanečníci/tanečnice jdou ve svém vývoji natolik daleko, že začínají tancovat opravdu krásně. Proto se díváte na jejich záznamy.

Je zajímavé, že i když oceňujeme pocity z tance partnera nebo partnerky nejvíc, nicméně jsme přesvědčeni, že s krásně tančícím člověkem i pocity budou úžasné. Ano, v mnoha případech krásně tančící lidé jsou dobří i v ostatních aspektech. Estetika hraje důležitou roli nejen pro výběr partnera, ale i pro jeho přilákání. Ovlivňuje váš krásný tanec pocity partnera nebo partnerky? Samozřejmě. Oběd také není obyčejné jídlo, pokud ho uvařil šéf-kuchař. Vizuálně krásný pohyb má zvláštní kvalitu i v kinetickém smyslu. Pokud dobře vedete nebo následujete, a k tomu se ještě krásně hýbete, můžete darovat vašemu partnerovi mimořádný estetický zážitek.

V nějakém bodě vašeho vývoje může vzniknout pocit, že nehledě na veškerá úsilí váš tanec vypadá velice průměrně. Traumatizují vás vlastní fotky a videozáznamy, protože porovnáváte sebe s těmi, koho obdivujete. Tehdy můžete rozhodnout: "Je mi jedno, jak vypadám, pro mně důležitější je to, co cítím, a jak můj tanec cítí ostatní." Tohle je dobrá strategie, která se vždycky vyplatí. Tango jako sociální prostředí zkoncentrováno převážně na komunikaci, krása není hlavní faktor. Na jakékoliv milonze najdete spoustu lidí, tančících ošklivě, ale s velkým potěšením.

Pokud se ale rozhodnete pracovat nad estetickou stránkou, pamatujte si na tří rozhodující faktory v kráse vašeho tance.

Prvnímu faktoru řekneme TĚLESNOST. Je to způsob, kterým se vaše tělo hýbe v běžném životě, jako výsledek personální historie, vašeho života, pohybových aktivit a vašeho psychologického stavu. Vaše tělo "prorůstá" do života podobně jako strom se adaptuje k vnějším podmínkám. V Západní Evropě například většina lidí má spíše intelektuální vzdělání, a práce je nutí sedět celý den u počítače. Takový životní styl vede ke zvýšenému napětí v ramenech, vytaženému krku dopředu, ztuhlé oblasti pánve a slabým svalům na nohách, t.j. přesný opak toho, co je zapotřebí pro tancování.

Od toho, jak se chováte a pohybujete v každodenním životě, bude záviset, jak snadno k vám bude přicházet tanec a jak bude vypadat. Mnoho žáků začíná studování tanga ve stavu "mozek na nožičkách". Dobrá zpráva spočívá v tom, že tělesnost se mění, jak se mění aktivita. Váš obvyklý způsob pohybu ovlivňuje váš tanec, ale studování nového tance také mění způsob pohybu. Tyto změny, obzvlášť v postavení, jsou pomalé, ale možné.

Krásně se pohybující tělo je vždycky v tonusu, drží se rovně a bez úsilí, rychle obnovuje rovnováhu, postavení a chůze má anatomicky efektivní, pohyby plynulé a harmonické. Krásně se pohybující tělo má vysokou reaktivitu, spontánně adekvátní reakce, a celkem vypadá jako uvolněné, protože postrádá svalové napětí. Napětí je opak pohybu, a proto je nepřítelem tance. Pokud při tanci fixujete nějakou část těla, bude to kazit celkový vizuální dojem, ať už jste jakýkoliv virtuóz.

Někteří lidé jsou přirozeně víc v kontaktu s vlastním tělem než ostatní a více si uvědomují části svého těla a jemné svalové signály. Takoví lidé, stejně jako "přirození tanečníci" z mojí eseje o muzikalitě, jsou snadno rozeznatelní v davu. Chovají se uvolněně a jejích pohyby se odlišují zvláštní vnitřní harmoníi. Pohybovat se mohou velice odlišně (někteří smyslně, jiní elegantně anebo zase mocně a panovačně), ale mají jeden společný rys: absenci zbytečného napětí. Nelze být ztuhlým a přitom se hýbat smyslně, tancovat elegantně, milovat se naplno. Napětí není protikladem pouze pohybu, je to protiklad radosti vůbec.

Tělesný tvar je také ovlivněn psychologickým stavem člověka a pocitem sebe jako unikátní osobnosti, oddělené od ostatního světa. Alan Watts napsal: "Zjistil jsem, že ego je chronický a obvyklý pocit svalového napětí". Napětí v různých částech těla je většinou výsledkem znepokojení, které vyvolalo naše ego. Meditace uvědomění nebo i prostý pocit štěstí uvolňuje tělo, protože umožňuje vám povolit uchopení za své "já" a všechno, co se za tímto "já" skrývá. Když povolujete mentální uchopení, svalové napětí také povoluje. V tanci je moc důležité umět se pustit svého imaginárního a omezeného "já", aby tanec šel z centra vaší pravého a expandujícího sebe sama.

U mnoha lidí pocit vlastního těla je nedovyvinut kvůli stálé koncentraci na zpracování a vybavení informací v hlavě. Ale tento pocit lze rozvíjet. Čím víc si budete uvědomovat, jak se hýbete, tím víc se vaše pohyby budou harmonizovat, a dobrý harmonický pohyb má přímý vliv na to, jak se cítíte fyzicky a duševně. Existuje velké množství praktik, které pomáhají naučit tělo hýbat se harmonicky: Feldenkrais, Alexander, Rolfing, Yoga, Pilates, Gyrotonic, Qi Gong atp. Tancovaní tanga také svým způsobem "vzdělává" vaše tělo, ale v tomto smyslu tango je méně efektivní než řekněme sólové tance. Tango je komunikativní tanec, ve kterém je důraz kladen na adaptaci k partnerovi a situaci, ne na vypracování krásného těla. Tango je obecně více socializace než trénink, pokud samozřejmě netrénujete intenzivně a cíleně. Pokud ale chcete dosáhnout trvalých strukturálních změn vašeho těla, musíte se věnovat nějakým tělesným praktikám i mimo tango.

Druhým důležitým faktorem, který ovlivňuje krásu pohybu, je KVALITA POHYBU při tanci. Bez ohledu na styl jsou kritéria, podle kterých lze hodnotit jakýkoliv tanec jako krásný. Během tréninku nezapomínejte pracovat na těchto kriteriích a rychle spatříte změny v estetice pohybu.

Krásný taneční pohyb vytváří smysluplné linky v prostoru. Každý pohyb má vlastní danou trajektorii, která se organicky vplétá do tance jako celku. Ve své podstatě tanec je proces vytváření těchto linek a záleží na tom, JAK to děláte. Kreslit krásné linky znamená ukončovat každou vybranou trajektorii. I když vaše pohyby jsou prozatím vzdálené od bezvadných, jednoduché svědomité ukončení každého z nich udělá váš tanec podstatně krásnějším. Tato naplněnost je i součástí vnitřní muzikality každého pohybu. Hudebník nikdy nepřeskočí přes notu ani ji nezkrátí, protože tím okamžitě zničí harmonii. Stejně i v tanci neúplný pohyb nikdy nebude krásný ani harmonický.

Krásně tančící člověk nikdy nedovolí své energii zastavit se. Toto neznamená, že musíte pořád hýbat nějakou částí těla, ale i při úplném zastavení v tanci musíte "pokračovat ve vibraci", jak říkal jeden z mých baletních učitelů. "Vždycky odlišíte tanečníka, který vnitřně vibruje, od toho, kdo prostě stojí." Stejně jako v hudbě: i během pauzy, která je součásti hudby, muzikant bude udržovat svoji energii v pohybu a umožňovat, aby přetékala a vibrovala. Energie se hýbe podobně jako vlny, stlačuje se a vyšplíchává, nabíjí se a povoluje, a tento rytmus je vidět všude: v dýchaní, v práci svalů, v bandoneonu, v životě.

Skutečně krásný pohyb je volný od úsilí. To znamená, že na něj se vynakládá pouze nezbytně nutné množství energie, a proto v něm musí působit celé tělo. Například v tangu často stojíte na jedné noze a druhou kreslíte po podlaze. Pohyb volné nohy bude lehkým pouze tehdy, když máte permanentní rovnováhu. Pro lehký a volný tanec budete muset natrénovat potřebné svaly, ale hlavně rovnováhu, aby se vaše tělo nebálo, že ji ztratí a netuhlo. Krásný tanec je let, nikoliv práce nakládače. Dejte čas vaším svalům, aby zpevnili, a vaší nervové soustavě, aby ovládla pohyb těla při tanci.

Tango je založené na dvou dovednostech: komunikace v páru a individuální technika, přičemž vnější estetika je součásti individuální techniky. V okamžiky zoufalství připomínejte si, že krása nepřichází jen tak, na ní musíte pracovat. Krásný tanec musíte tvořit znovu a znovu. Pro dospělého člověka, který nikdy před tím netancoval, zvládnout krásný pohyb je těžší, než se naučit dobře vést nebo následovat. V každodenním životě my často nevědomky vedeme nebo následujeme sebe, takže odpovědné reflexy máme dobře vyvinuté. Ale reflex "hýbat se krásně", bohužel ne. Budete muset hodně pracovat individuálně, sám(a), a přitom mít kvalitní vizuální vzory. I v případě když jste vizuálně orientovaná osoba, budete potřebovat PODROBNÉ VYSVĚTLENÍ EXPERTA o biomechanice každého pohybu. Nebudete tančit krásně pokud nepochopíte a neprocítíte kompletně každý pohyb v těle. Cvičte před zrcadlem, natáčejte sebe na video, a pokaždé si připomínejte, že zvenku váš pohyb vypadá jinak, než ho cítíte vy.

Jako v malířství barvivo musí se stát barvou, tak i v tancování "dělání" musí stát se "bytím". Toto mne přivádí k dalšímu důležitému faktoru: k vaší PŘÍTOMNOSTI. Na tanečníkovi je vždycky vidět, jestli tvrdě maká, zajímá se o výsledek, nacvičeně šlape figury nebo skutečně tančí. "Stát se" tancem je to, o čem vlastně tanec je, a to znamená totální přítomnost ve všem, co dělá vaše tělo, když jste i tanečník, i zároveň tanec, který se vyjadřuje prostřednictvím vašeho těla. Zkoncentrujete se na to, co se děje tady a teď, odevzdejte se tanci kompletně a svědomitě. Pak se stane podivná a podivuhodná věc: lidé začnou považovat váš tanec za krásný, i když bude daleko od standardů krásy. Tehdy se stanete skutečně sami sebou, a tato otevřenost, zranitelnost, tato pravda lidského bytí začne nevyhnutelně rezonovat s nejhlubším "já" každého člověka.

Zpět