Proč obdivujeme kroky, ale toužíme po objetí?

Veronika Toumanova, překlad z angličtiny Jaroslava Riley, původní text je tady


Každé objetí, každý tanečník je jiný. Učíme se kroky, jsme posedlí technikou, studujeme pozice nohou a rovnováhu, ale co nás přitahuje k tangu je objetí. Po tandě si zřídkakdy pamatujeme jaké jsme dělali kroky, ale vždy si přesně vybavíme partnerovovo objetí. To je důvodem, proč chceme s některými partnery tancovat opakovaně. A toto platí pro muže i ženy, i když přednost před technikou dávají objetí především ženy.

Co je objetí? Ani postavení ani tvar, je to PROSTOR. Prostor, ve kterém se partneři navzájem propojí, aby dali vzniknout tanci. Prostředí intenzivní a velmi osobní komunikace. V tomto prostoru nacházíme hluboké spojení s partnerem a někdy také hlubokou samotu.

Neexistuje "správné objetí", existují ale různá objetí, která jsou optimální k různým stylům, různým dynamikam, různým tělům, různým vizuálním efektům, postojům a náladám. I přes tuto různorodost se dají určit tři důležité faktory, které spolu utváří to správné objetí v jakémkoliv stylu.

Jako první je ‚komfort‘ – pohodlí. Pohodlné objetí respektuje anatomii těla, dovoluje udržovat aktivní a zároveň přirozený postoj bez ztuhlosti a zbytečného úsilí. A také respektuje anatomii partnera. Leadři tak poskytují dostatečnou svobodu pohybu followerům aniž by docházelo k omezením followerova postoje. Pohodlné objetí neznamená silný úchop, není to pevné, je to spíše něco živého, potřebuje to dýchat. Follower vytvoří pohodlné objetí ne pokud vloží veškerou svojí váhu na leadera, ale pokud ho použije jako podporu v pivotech. Nepadá na něj v problematických situacích. V pohodlném objetí stojí oba partneři na svých vlastních nohou a dokonce v nakloněných milonguero pozicích jsou stále zodpovědni za svou rovnováhu a přenosy váhy. Nepohodlí v objetí je, dle mého názoru, nejrozšířenějším důvodem proč odmítáme nebo nezveme partnery k tanci.

Druhým faktorem je efektivita. Efektivní ojetí je takové, které slouží primárnímu účelu: předat a přijmout impuls. Co přesně je efektivita záleží na tom, jak chcete tancovat, na vašem stylu, slovníku a na intenzitě pohybu, který chcete vytvořit. A proto jsou objetí v tango escenario mnohem pevnější než ve společenském tangu. Například: umožňují zdvihy, skoky a velmi rychlé pohyby. Objetí v tangu bychom neměli zaměňovat se spojením. Spojení vytváříme celou naší bystosti včetně objetí. Pár v tangu může mít spojení aniž by se partneři dotýkali, objetí tomuto spojení pouze přidává fyzickou úroveň.

Naučit se efektivnímu objetí je složitá záležitost jak pro muže, tak i pro ženy. Tato složitost spočívá v hloubce všech aspektů, protože abychom vytvořili skutečně efektivní objetí, musíme být propojeni sami se sebou, s tím, jak pracujeme s podlahou, s přenosem vlastní váhy, a teprve pak s tělem partnera nebo partnerky. V efektivním objetí musíme pracovat i s těmi nejmenšímy pohyby a jemnými pocity. Lze to přirovnat k pohybu vody ve sklenici: když sklenicí hýbeme přiliš, voda se vyleje. Ale jemný a přesný pohyb může ve vodě vytvořit krásný vír.

Člověk musí pracovat na úrovni představ, záměrů a směrů spíše než mechanické manipulace. Většina tanečníků, i těch pokročilých, si objetí stále vysvětluje jako torzo s dvěma pažemi, držícími partnera, Ono je to ale spíše něco, co je téměř mimo anatomické pojmy. Proto u většiny tanečníků je objetí víceméně funkční, ale není efektivní.

Právě z objetí pak lze rozeznat tanečníkovy základní principy, a jedním z těch nejrozšířenějších je „tanečník uchopí partnerku a začne s ní hýbat“. Toto je velmi neefektivní princip, neboť dává příliš mnoho zodpovědnosti leaderovi a followera o ni připravuje. K pochopení efektivity objetí je nutné si uvědomit, že záleží na obou partnerech ROVNOMĚRNĚ. Vnitřní fungování objetí nelze zaměňovat s jeho vnější formou. Kopirování objetí vašeho idolu z vás neudělá stejně dobrého tanečníka.

Třetí faktor je lidský faktor, a to je to, co činí každé objetí unikátním. Můžete jiného tanečníka napodobovat ve všem, ale uvnitř objetí to budete stále vy. Objetí je ovlivněno osobností, zkušenostmi a vztahem k sobě samému a světu okolo. Vaše objetí odráží všechno co cítíte v daný moment včetně vaších strachů, nejistot, ambicí i záměrů. A protože společné objetí je velice citlivé prostředí, bude to cítit i váš partner, i když si to možná nebude uvědomovat. Pokud je leader nervozní z plného parketu, follower to v objetí pocíti. Pokud je follower nejistý ve své schopnosti následovat, bude ztuhlý a nepozorný.

Lidský faktor je dále ovlivněn vaším kulturním pozadím, což může znamenat cokoliv. Mnohokrát jsem byla identifikována jako Ruska pouze na základě objetí. Ríká se, že Ruské (a Slovanské) ženy mají velmi hluboké objetí, a muži Argentinci mají velmi intenzivní objetí. Kolují příběhy o silných objetích Argentinských žen a dech-beroucích objetích Turků. Většinou se snažím stereotypů vyvarovat, protože lide jsou příliž komplexní bytosti na to, aby zaškatulkováni podle národnosti a kultury. Někdy jsou stereotypy pravdivé, někdy ne. Pokud pocházíte z kultury, která si zakládá na fyzické atraktivitě a podporuje svádění, a vy se v tom cítite dobře, pak i vaše objetí dostane jistý svůdný šarm. Pokud pocházíte z kultury, kde projevovat emoce není zvykem, ale vy to citíte jinak, pak i vaše objetí odrazí vaši osobnost spíše než vaše kulturní pozadí. Věřím, že intenzita mužova ojbetí je často dána potřebou držet patrnerku pevně, aby neztracela rovnováhu a nepadala dozadu při chůzi. Pokud si žena na takovouto pomoc zvykne, bude se do takového objetí chtít vracet.

Lidský faktor může vyrovnat nedostatek komfortu a efektivity, nebo naopak všechno totálně zkazit. Pokud je vaše objetí neobratné a neefektivní, ale vy jste dobromyslná, otevřená a vášnivá osobnost, zážitek pro vašeho partnera stejně může být dobrý. Pokud máte dokonalé komfortní a efektivní objetí, ale jste chladná a odtažitá, váš partner se bude cítit mizerně, nehledě na váš virtuózní výkon. Podle objetí partner pozná vaše skutečné emoce a váš prožitek hudby. Pokud vás píseň rozvášní, okamžitě se to promítne do objetí.

Tady je ještě jeden aspekt, se kterým se v tangovém objetí setkáte: svádění. Občas se to plete s lidským faktorem, ale ve skutečnosti je to jen jeho malá část. Svádění nedělá objetí víc komfortním nebo efektivním, jen do něj přidá víc "elektrického náboje". Pokud se vám líbí osoba, se kterou tančíte, a akceptujete jeho nebo její erotickou pozornost, může to zásadně změnit váš zážitek. Nicméně, pokud je erotický náboj hodně silný, samotný tanec se odsune do pozadí. ZÁŽITEK pak může být přímo vášnivý, protože pár ani ne tak tančí spolu jako spíše používá tanec k tomu, aby byl spolu. Je ovšem nutné erotický náboj v objetí používat s opatrností, protože se může stát, že váš partner se bude cítit spíše nepříjemně, nebo dokonce znuděně. Objetí, obzvlášť těsné objetí, je delikátní a velice intimní prostředí, které se snadno může proměnit v dusivé a nepřijemné.

Takže je to záměr, který vložíte do svého objetí, který může přinést vašemu partnerovi/partnerce pocit vřelého uvítání nebo osamělosti, posuzovaní nebo příjetí. Existuje jeden základní záměr, který vždycky pomůže navázat dobrou komunikaci bez ohledu na úroveň vašich zkušenosti. Je to "vzkaz", který si partneři mohou navzájem předat přes objetí během tance. Od leadera k followerovi tento vzkaz zní: "Věř mi" a od followera k leaderu: "Já ti věřím".

Proč je to tak důležité? Protože je to těsně spojené s podstatou dvou rolí.

Leader odpovídá za pohyb v páru, a důvod, proč jim učitele radí "soustředit pozornost na followera", spočívá v tom, že to pomáhá cítit se v páru jako v celku a vnímat pár jako pohybující se jednotku. Follower se vyjadřuje vlastním pohybem, pro který leader nabízí design, takže pohyb followera je vyjádřením záměrů leadera. Tohle neznamená, že follower je důležitější a leader hraje jen pomocnou roli, protože leader přece jen definuje každý její pohyb. Neznamená to ani, že follower je pouhým nástrojem, protože ona se pořad pohybuje jak chce a jak může. Oba dva jsou rovnocenně důležití a jeden bez druhého v tangu prostě nemohou existovat.

Pokud leader příliš dbá na své kroky a své pohyby, follower nevyhnutelně dostane pocit, že je využíván jako nástroj. V tomto případě, pokud kroky nebudou "vycházet" dobře, budou mít oba dva partneři pocit, že dělají "chyby". Pokud ale leader nasměruje veškerou svojí pozornost na pohyb followera JAKÝ JE V DANÉM OKAMŽIKU, pak už je jedno jestli kroky vycházejí nebo ne, "chyby" se přestanou cítit jako chyby a stanou součásti společné improvizace. Pokud se follower přílis soustředí na to, aby sledovala leadera a "hlavou" porozuměla jeho vedení, pak zapomene na svůj hlavní úkol: okamžitě reagovat na každou intenci leadera s naprostou jistotou a HÝBAT SE. Leader proto musí followerovi poskytnout jistotu, že ví co dělá, že to dělá pro radost jich obou, a že followera ochrání v nečekaných situacích. Follower se zase musí svědomitě odevzdat hře, kterou nabízí leader, být sama sebou a zároveň umožnit leaderovi vyjádřit svůj záměr. Pro kvalitní tanec follower musí být nebojácný a leader pomůže tím, že bude důvěryhodný. Pokud follower netancuje, nemůže ani leader tancovat.

Jedním z nejlepších pocitů, které follower může dát leaderovi, je pocit ABSOLUTNÍ SVOBODY vyjádření. Absolutní svoboda neznamená svobodu od followera, ona paradoxně znamená totální "bytí spolu" s followerem, když ale zároveň zůstáváme dvěma osobnostmi. Tento pocit svobody vzniká, když každý návrh je followerem dokonalé pochopen, a nejen pochopen, ale zesílen i rozvinut. Tango je rozhovor. A aby to byl naplňující rozhovor, musí jeden začít a druhý pochopit myšlenku a rozvést ji.

Jedním z nejlepších pocitů, které leader může dát followeovi, je pocit ABSOLUTNÍ POZORNOSTI. Často slyším, jak si dámy říkají mezi sebou: "Kéž by se prostě snažil být se mnou místo aby zkoušel všechny ty zdobené figury", což vůbec neznamená, že ženy nemají rády figury v tangu. Prostě nechtějí, aby je muži pouze využívali jako nástroj. Řeknete si, že v tom asi je rozpor. Jak může leader věnovat veškerou svojí pozornost followerovi, když přece chce úplnou svobodu vyjádření? Ale v tom to přesně je. Pohyb followera JE vyjádřením leadera. Pokud toto leader pochopí, začne všechno dávat perfektní smysl. Vysvětlí se také proč někteří leadeři tvrdí, že umí dámu vést způsobem, kterým ONA chce být vedena protože jsou přesně schopni naladit se na její pohyby a cítí tak její "vnitřní logiku", způsob, kterým ona interpretuje hudbu, tvoří se svou energii. Jsou schopní vycítit předem, jak se ona bude chtít vyjádřit.

Teoreticky všechny tři faktory (pohodlí, efektivita a lidský faktor) vypadají jako oddělitelná kritéria, ale ve skutečnosti taková nejsou. Ovlivňují se a také se navzájem kompenzují. Komfortní objetí nemusí být nutně funkčním, naopak pokud je objetí funkční, je většinou velice komfortní. Lidské vlastnosti jako pozornost a citlivost pomohou vytvořit mnohem efektivnější objetí prostě proto, že s nimi jste vnímavější k pohybu partnera. A komfortní objetí je obvykle spojené s dobrými lidskými vlastnostmi, protože předpokládá respekt k postavení partnera. Objetí v tangu je složitý fenomen, těžký učit i naučit se, je ale úchvatný. Více a více tangeros po celém světě si uvědomuje, že figury nám jsou hřištěm, ale objetí je naším domovem, kam se vždy budeme chtít vracet.

Zpět