Proč vám každý učitel tanga říká něco jiného
Veronika Toumanova, překlad z angličtiny Igor Sitchuk a Eva Jiříčková, původní text je tady
Občas po semináři za mnou přijde někdo z žáků s touto otázkou: "Učíte základním a velice užitečným věcem. Některé z nich jsou natolik podstatné, že se divím, proč mi to ještě nikdo neřekl?" Jiná často kladená otázka zní: "Učil jsem se u různých učitelů a každý říká něco jiného, občas pravý opak toho, co říkají ostatní. Pokaždé musím začínat znovu. Mám z toho zmatek v hlavě a cítím, že jsem zmarnil/a spoustu času. Proč je tomu tak?"
Na tyto otázky lze dát jednoduchou odpověď. Pokud by učitelé tanga, než začnou učit, museli získat diplom certifikované školy, pak by takové případy byly výjimkou. Složitější odpověď by zněla takto: Tango se sice pomalu posouvá k unifikovanému stylu výuky, ale doposud právě absence certifikované autority umožnila existenci tance natolik bohatého na formy, styly a techniky. Každý člověk který vstoupil do tanga, jej ovlivnil nějakým způsobem. Každý začátečník na tom má svůj podíl stejně jako profesionál již tím, že volí u koho a čemu se učit, jak tancovat, jakých událostí se zúčastnit. Všichni profesionálové které znáte, vyvinuli své umění převážně díky vlastnímu bádání a praxi, než učení se od někoho. Mnohdy doslova vynalezli to, co dávají svým žákům. Tím pádem jsou rozdíly v přístupech a technice nevyhnutelné.
Tango je organicky se vyvíjející fenomén a dodnes úspěšně vzdoruje pokusům o striktní definici nebo omezeni na nějakou konkretní formu. Dle mého názoru právě to dělá tango tak fascinujícím a životaschopným. Ale toto dělá tango také matoucím, obzvlášť pro začátečníky. Tangová společnost učí sama sebe, profesionálové v ní nejsou ti, co se učili tangu, ale ti, co dokážou tangem vydělávat. To znamená, že všude se nejoddanější a nejzkušenější tanečníci v určitý okamžik stávají učiteli a/nebo organizátory tangových akcí. Mají k tomu různé důvody: z lásky k tangu, pro osobní růst, kvůli penězům, aby získali společenské uznání atp. Jedinou společností, ve které lze pozorovat nějaké formy "institucionálního vzdělání" je Buenos Aires. Tam najdete školy, organizace a soutěže, které vám poskytnou když ne diplom, tak alespoň nějakou formu uznání.
Takže v tangu každý může pojmenovat sebe sama učitelem. Výhoda tohoto přístupu je v tom, že tangová společnost aktivně roste, protože každý takový učitel přivádí nové žáky. Největší nevýhoda ale spočívá v absenci záruky kvalitní výuky. Obzvlášť v malých izolovaných komunitách, kde není možnost se učit jinak než od toho, kdo tancuje nejdéle nebo prostě chce učit. Tanečníci kteří se rozhodli učit, většinou začínají vést kurzy pro začátečníky. Je snadnější sehnat skupinu začátečníků, než přesvědčit zkušenější tanečníky, aby se učili u učitele nováčka. To znamená, že začátečníci mohou narazit na jakoukoliv úroveň výuky, od velmi vysoké po velmi špatnou. S časem a získáním zkušenosti lidé začínají přecházet k učitelům, kteří nabízí lepší kvalitu, ale v tu dobu už mají v sobě neefektivní pohybové zvyky, které se těžko napravují. Toto je největší těžkost, se kterou se potkávají tanečníci během výuky. Často se setkávám s tímto problémem u nových žáků střední a pokročilé úrovně.
Můžete říct, že začátečníci by měli jít pouze k nejlepším učitelům. Ale pokud ti nejlepší budou učit začátečníky, kdo bude učit pokročilé? Ve skutečnosti většina uznávaných a široce známých maestro cestují, takže nemají vlastní pravidelné hodiny a zřídka kdy učí začátečníky. Toto je úkol pro místní učitele. Naneštěstí začínající tanečníci jsou nedbalí při výběru školy. Obvykle se domníváme, že každý, kdo se prohlašuje za profesionála, k tomu má solidní předpoklady, ale v tangu tomu tak není. Lidé provozující tangovou školu ve vaší lokalitě, kterou jste si vybrali kvůli snadnému dojíždění, mohou byt báječní učitelé anebo totální ignoranti. I kdyby se učili u těch nejrenomovanějších maestro, může se stát, že se ničemu nenaučili, protože učitel nemůže přinutit tančit tango. Může jen pomoci.
Mimo to, skvělý tanečník nemusí být dobrý učitel a naopak výborný učitel ne vždy excelentně účinkuje. Je to stejné jako v každém uměleckém oboru: tvořit a vyučovat tvoření jsou různé věci. Pokud se tanečník považuje za dostatečně dobrého, aby mohl učit ostatní, tak to automaticky neznamená, že je schopen efektivně předávat své zkušenosti dál. Studium učení pohybu je samo o sobě proces. Na druhou stranu když má člověk v sobě učitelský talent nebo ochotu učit, tak ho to nezbavuje odpovědnosti mít nejprve solidní základy jako TANEČNÍK. Nejdůležitějším nástrojem výuky tanečníka je jeho vlastní tanec. Abyste učili literaturu, nemusíte byt spisovatelem, ale pokud chcete učit tanec, prostě musíte být tanečníkem.
Takže jestli teprve začínáte s tangem a máte na vybranou, radím vám jít na věc s rozumem. Správná volba vám může ušetřit problémy v budoucnu. Pokud hledáte učitele, najděte v něm nejdříve tanečníka/tanečnici. Pokud jste úplný začátečník a máte přátele, kteří tančí tango, poproste je, aby vás vzali s sebou na milongu nebo na vyučovací hodinu, abyste se mohli podívat, jak tancují učitelé. (Lze také prohlédnout videozáznam, ale není to totéž.) Proberte co jste viděli se zkušenějšími tangueros, ale udělejte si i vlastní úsudek. Zkuste vyhledat ty, co skutečně tančí, tj. s lehkostí a plynulostí v harmonii s partnerem. Mohou to být působiví velkolepí tanečníci anebo skromný pár, který pluje parketem aniž by na sebe stahoval pozornost. Sociální tango je introvertní tanec, směrovaný dovnitř. Pokud znáte tango pouze podle scénických vystoupení, pamatujte si, že na hodinách vás budou učit velice odlišnému druhu tanga. Právě proto si musíte najít spolehlivé zdroje informací. Mohu vás ujistit, že skutečně skvělé tanečníky poznáte na milonze okamžitě. Nemusí vám sednout jejich styl, ale kvalitu rozeznáte hned.
Pokud se ujistíte, že nějací učitelé jsou skvělí tanečníci, jak poznáte, že jsou také dobří učitelé? Můžete si říct: "Podívám se na jejich žáky". Ale bohužel to není až tak jednoduché. Učitel není továrna. I ti nejzkušenější pedagogové pro vás nemohou udělat nic, pokud vy sami nemáte dost snahy se učit nebo vás něco blokuje od vylepšení vašeho tance. Je nutné si uvědomit důležitou věc: nejde o hledání hypoteticky "dobrého" učitele, jde o nalezeni učitele, který vás bude učit CO CHCETE VY. V tangu existuje mnoho směrů, kam se je možné se vyvíjet, zvolte si jeden, který vás inspiruje právě teď. Pokud víte co chcete, určitě si najdete někoho, kdo vás tomu naučí. A když najdete vhodného a kompetentního učitele, zůstaňte s ním na nějakou dobu a zkuste dostat z něj co nejvíc.
Jsou tři znaky toho, že váš vztah učitel/žák funguje. Prvním je váš pokrok ve zvoleném směru za podmínky, že vy se pilně učíte a váš učitel vás pilně učí. Za druhé k vám musí přicházet jasnost ohledně toho, čemu se učíte, a postupné pochopení tance v detailech. Třetím znakem jsou pozitivní emoce: váš vývoj přináší radost, učení inspiruje, i když občas není lehké a zdá se, že nic nefunguje. Pokud tento odstavec nepopisuje vás, pak buď máte nevhodného učitele nebo se nesnažíte učit.
Mimo místní učitele existuje také široký výběr cestujících maestro, kteří pořádají workshopy na tangových událostech. V mnoha případech jsou kompetentnější než místní učitelé, ale ne vždy. Pokud jste v prvním nebo druhém ročníku studia, nesnažte se spolknout všechno, co vám přivezou. Učení od mnoha různých učitelů může být na začátku extrémně matoucí, obzvlášť když nemůžete posoudit jejich úroveň kompetence. I kdyby všichni pedagogové co k vám přijíždějí, byli naprosto skvělí, stejně každý bude klást důraz na to, co se líbí jemu samotnému, v čem se mu vede líp, co ho přitahuje a inspiruje v tangu. Pokud ještě nemáte v hlavě kompletní obraz tanga jako logicky propojeného systému pohybů, ve kterém každý aspekt má své přirozené místo, pak vás to všechno může zcela zaplavit a zmást. Zkoušejte různé učitele, ale volte uvážlivě.
Čím více zkušeností získáte, tím rychleji budete hodnotit, jestli tento učitel je vhodný právě pro vás, tím snadněji budete rozlišovat kompetentnost a nekompetentnost. Vždycky si pamatujte, že vy jako studenti jste nejdůležitějším faktorem v procesu výuky. Dobrý učitel bude schopen rychle ohodnotit vaši úroveň, pochopit v jakém směru a jak rychle jste schopní se učit, a následovně vám bude pomáhat udělat pokaždé JEDEN KROK DOPŘEDU. Přitom to budete vy, kdo udělá tento krok.